Stress in the higher education academic community
Association between sociodemographic, behavioral and clinical characteristics
DOI:
https://doi.org/10.17695/rcsne.vol23.n1.p67-79Keywords:
Estresse, Universidade, Docentes, EstudantesAbstract
The stressful factors of the academic routine affect the quality of life and mental health of teachers and students. This study aimed to verify the association between perceived stress and sociodemographic, behavioral and clinical variables in the academic community of higher education institutions through a quantitative, analytical and cross-sectional study using an online questionnaire. Perceived stress was analyzed using the Perceived Stress Scale (PSS-14). The sample included 486 participants, 71.1% of whom were students and 28.9% were teachers. Student's t-tests for independent samples or analysis of variance (ANOVA) were used for statistical analysis, depending on the number of categories. The results revealed a high perception of stress among the academic community when compared to the general population, with the highest stress levels associated with sociodemographic, behavioral, and clinical factors. These included: female gender, age between 17 and 29 years, Black skin color, single marital status, income lower than a minimum wage, being a student, consuming alcohol more than four times a week, sleeping less than five hours a day, being a smoker, being obese, being sedentary or having a diagnosed psychiatric or chronic illness. Therefore, it is expected that this study will provide data for the implementation of health promotion and prevention programs related to reducing the impacts of stress on the mental health of the academic community.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Ciências da Saúde Nova Esperança

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
-
Declaro minha participação efetiva na elaboração do trabalho acima intitulado e torno pública minha responsabilidade por seu conteúdo. Certifico que o manuscrito representa um trabalho original e que nem este ou qualquer outro trabalho de minha autoria, em parte ou na íntegra, com conteúdo substancialmente similar, foi publicado ou enviado a outra revista, seja no formato impresso ou eletrônico; e que todos os procedimentos éticos foram tomados objetivando sua publicação.
Adicionalmente,
- Declaro que, em caso de aceitação do artigo, a Revista de Ciências da Saúde Nova Esperança, ISSN 2317-7160 passará a ter os direitos autorais a ele referentes, incluindo modificações para o melhor entendimento do conteúdo, que se tornará propriedade exclusiva da Revista, sendo liberada a reprodução total ou parcial em qualquer outro meio de divulgação, impresso ou eletrônico, desde que citada a fonte, conferindo os devidos créditos à Revista de Ciências da Saúde Nova Esperança.
- Declaro que não houve plágio e tenho conhecimento que o plágio representa um crime previsto no artigo 184 do Código Penal.
- Declaro, como autor responsável pela submissão, que nem eu e nenhum um dos autores que compõe a autoria desse manuscrito possuímos conflito (s) de interesse (s) relacionado (s) ao artigo. Que seja de natureza pessoal, comercial, política, acadêmica ou financeira.
Estou ciente que se for detectado a falsidade das declarações acima, o artigo será considerado nulo, podendo a informação de cancelamento ser de conhecimento público.