ANALYSIS OF THE EFFICACY OF IMPLEMENTING ACTIVE METHODOLOGIES IN HIGHER EDUCATION
AN INTEGRATIVE REVIEW ON THE CASE OF HISTOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.17695/rcsne.vol23.n3.p241-258Keywords:
Renewing pedagogical approach, Active Learning, Academic performanceAbstract
Histology teaching traditionally uses expository methods, but active methodologies have been introduced to promote more meaningful and contextualized learning through a deep understanding of concepts, longer-lasting retention of knowledge, stimulating the development of cognitive skills. The objective of this integrative review was to evaluate the effectiveness of implementing active methodologies in teaching histology. The integrative review was conducted through an extensive review in the Capes Periodicos and Lilacs databases, including articles published in English and Portuguese, between the years 2020 and 2024, using combinations of controlled descriptors. 18 articles were found for final selection, including 11 articles and excluding 07 articles. The results indicated that active teaching methodologies contribute to greater knowledge retention and improved academic performance. The review suggests that implementation improves students' academic performance and motivation, although more experimental studies are needed to confirm these findings in varied contexts.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Ciências da Saúde Nova Esperança

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
-
Declaro minha participação efetiva na elaboração do trabalho acima intitulado e torno pública minha responsabilidade por seu conteúdo. Certifico que o manuscrito representa um trabalho original e que nem este ou qualquer outro trabalho de minha autoria, em parte ou na íntegra, com conteúdo substancialmente similar, foi publicado ou enviado a outra revista, seja no formato impresso ou eletrônico; e que todos os procedimentos éticos foram tomados objetivando sua publicação.
Adicionalmente,
- Declaro que, em caso de aceitação do artigo, a Revista de Ciências da Saúde Nova Esperança, ISSN 2317-7160 passará a ter os direitos autorais a ele referentes, incluindo modificações para o melhor entendimento do conteúdo, que se tornará propriedade exclusiva da Revista, sendo liberada a reprodução total ou parcial em qualquer outro meio de divulgação, impresso ou eletrônico, desde que citada a fonte, conferindo os devidos créditos à Revista de Ciências da Saúde Nova Esperança.
- Declaro que não houve plágio e tenho conhecimento que o plágio representa um crime previsto no artigo 184 do Código Penal.
- Declaro, como autor responsável pela submissão, que nem eu e nenhum um dos autores que compõe a autoria desse manuscrito possuímos conflito (s) de interesse (s) relacionado (s) ao artigo. Que seja de natureza pessoal, comercial, política, acadêmica ou financeira.
Estou ciente que se for detectado a falsidade das declarações acima, o artigo será considerado nulo, podendo a informação de cancelamento ser de conhecimento público.






